Kaikki mitä mainostuotantoon ja tulostamiseen tarvitaan

Signcom Oy:n yleiset toimitusehdot 1.10.2023 alkaen


1. YLEISTÄ

1.1. Soveltamisala

Signcom Oy:n yleisiä toimitusehtoja sovelletaan Suomessa tapahtuviin toimituksiin. Näissä ehdoissa Signcom Oy on myyjä ja asiakas ostaja. Näitä ehtoja sovelletaan kaikkiin kauppoihin, ellei kirjallisesti ole toisin sovittu. Sähköiseen sopimukseen sovelletaan samoja ehtoja kuin edellä on esitetty.

1.2. Myyntisopimuksen syntyminen

Varaamme oikeuden tarkistaa ja hylätä tilauksen tai maksuehdon oikeutuksen ennen kauppasopimuksen syntymistä. Asiakkaan maksuvalmius selvitetään aina uuden asiakkuuden kohdalla sekä väliajoin vanhojen asiakkuuksien kohdalla.

1.3. Hinnat

Ilmoitamme hinnat ilman arvonlisäveroa, mikäli verollista hintaa ei ole erikseen merkitty. Pidätämme oikeuden hintojen tarkistuksiin ilman ennakkoilmoitusta sekä virheellisen hinnoittelun korjaamiseen. Verkkokaupan hinnat on esitetty kunkin tuotteen tuote-esittelyn yhteydessä. Kirjautuneen käyttäjän verkkokauppahinnat ovat asiakaskohtaisia ja sisältävät sovitut alennukset. Kotimaan kaupassa käytetään kulloinkin voimassa olevia FINNTERMS-toimitusehtoja. Mikäli muuta ei ole sovittu, toimitusehto on FCA Helsinki noudettuna (noudetaan Signcom Oy:n varastolta). Kansainvälisissä tehdastoimituksissa käytetään kulloinkin voimassa olevia INCOTERMS-toimitusehtolausekkeita. Jollei muuta ole sovittu, toimitusehto on EXW (Ex Works) toimittavan tehtaan varasto. Vaaranvastuu siirtyy ostajalle sovelletun toimitusehdon mukaan.

1.4. Laitetakuu

Laitteiden takuuaika on normaalisti 12 kuukautta. Laitekauppojen yhteydessä asiakkaalle ilmoitetaan erikseen ko. laitteen takuuehdot, mikäli ne poikkeavat tästä. Laitetakuu sisältää laitteen korjaamisen Signcom Oy:n tiloissa Helsingissä. Asiakas toimittaa laitteen
myyjälle omalla kustannuksellaan ja myyjä puolestaan palauttaa korjatun laitteen rahtivapaasti asiakkaalle. Mikäli takuukorjausta lähdetään tekemään asiakkaan tiloihin, laskutetaan työ- ja matkakulut kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaan. Laitetakuu ei ole voimassa, mikäli laitteen ylläpidosta ei ole huolehdittu asianmukaisesti, mikäli on todettavissa, että rikkoutuminen on käyttäjän aiheuttama tai mikäli laitteeseen on tehty muutoksia tai siinä ei käytetä/ole käytetty alkuperäisiä tarvikkeita (esim. värit). Laitetakuu ei korvaa kuluvia osia, ellei niistä ole erikseen mainittu omia takuuaikoja. Laitteen korjaaminen ei pidennä sen takuuaikaa.

Signcom Oy ei vastaa laitteen korjauksen aikaisista tuotannollisista menetyksistä.

1.5. Tuotteen ominaisuudet

Myyjä vastaa tuotteen laadusta ja muista ominaisuuksista sopimuksessa määriteltyjen tietojen mukaisesti. Myyjän korvausvelvollisuus kattaa ainoastaan viallisen tuotteen ostohinnan. Myyjällä ei ole velvollisuutta korvata muita välittömiä eikä välillisiä vahinkoja tai kustannuksia, kuten asennuskuluja tai muita kolmansille osapuolille aiheutuneita haittoja. Kaikki kirjallisesti ja suullisesti annetut ohjeet ja suositukset perustuvat kyseisenä ajankohtana tiedossamme olevaan ja oikeana pitämäämme tietoon. Koska emme pysty valvomaan edustamiemme tuotteiden käyttöä, ja koska työskentelyolosuhteet ja -menetelmät, sekä käytetyt materiaaliyhdistelmät vaihtelevat, käyttäjän on hyvä testata tuotteiden yhteensopivuus tuoteselosteissa annettujen ohjeiden mukaisesti ennen varsinaisen tuotannon aloittamista. Ostaja vastaa myyjälle antamiensa tavarankäyttötarkoitukseen liittyvien tietojen oikeellisuudesta. Jos toimitettu tuote on joltakin osin virheellinen tai lähetys puutteellinen, ostajan tulee ilmoittaa virheestä myyjälle viipymättä ja viimeistään 14 arkipäivän kuluessa virheen huomaamisesta. Myyjällä on oikeus valintansa mukaan joko korjata virhe tai toimittaa uusi tavara. Myyjä / tavaran valmistaja vastaavat virheistä takuuajan edellyttäen, että ostaja on käyttänyt tavaraa sen käyttötarkoituksen ja käyttöohjeiden mukaisesti.

1.6. Viivästys

Myyjä on velvollinen ilmoittamaan viivästyksestä heti tiedon saatuaan ostajalle ilmoittaen samalla viivästyksen syyn ja arvion uudesta toimituspäivästä. Mikäli tavaran valmistaja tai se, jolta myyjä tavaran hankkii, ei ole täyttänyt sopimustaan ja myyjän toimitus tämän johdosta viivästyy, myyjä ei ole velvollinen korvaamaan ostajalle tästä mahdollisesti aiheutunutta vahinkoa. Mikäli tavaraa ei luovuteta tai se luovutetaan liian myöhään, eikä tämä johdu ostajasta tai ostajan puolella olevasta seikasta, ostajalla on oikeus vaatia korvausta. Ostajalla ei ole kuitenkaan oikeutta vaatia toimitusta, mikäli olosuhteissa on tapahtunut sellainen muutos, joka olennaisesti muuttaa alkuperäisesti sovittujen suoritusvelvollisuuksien suhdetta. Jos viivästys johtuu myyjän tuottamuksesta, ostaja voi vaatia korvausta osoittamastaan välittömästä vahingosta. Mikäli muuta ei ole sovittu, vahingonkorvauksen suuruus on enintään 0,5 % myöhästyneen toimituksen arvosta kutakin toimituspäivän jälkeistä täyttä viikkoa kohden. Korvauksen kokonaismäärä voi kuitenkin nousta enintään 7,5 %:iin myöhästyneen toimituksen arvosta. Ostajan on vaadittava korvausta kuuden (6) kuukauden kuluessa toimituspäivästä. Myyjä ei ole velvollinen korvaamaan viivästyksestä tai toimituksen virheellisyydestä ostajalle aiheutuneita välillisiä vahinkoja, kuten tuotantotappiota, saamatta jäänyttä voittoa tai muuta taloudellista seurannaisvahinkoa.

2. OSTAJAN VELVOLLISUUDET

2.1. Kauppahinnan suorittaminen

Mikäli maksuajasta ei ole muuta sovittu, on se neljätoista (14) päivää netto. Maksuaika lasketaan laskupäivämäärästä.

2.2. Viivästyskorko ja perintäkulut

Maksun viivästyessä viivästysajalta peritään kolmentoista (13) prosentin viivästyskorko. Myyjällä on viivästyskoron lisäksi oikeus periä kohtuulliset perintäkulut. Voimme siirtää saatavan myös toimeksiantona perintätoimistolle, joka hoitaa perinnän Signcom Oy:n puolesta. Emme vastaa perintätoimiston asettamista sopimuksista emmekä perinnän aiheuttamista ylimääräisistä kuluista.

2.3. Myyjän oikeus olla toimittamatta tavaroita

Myyjällä on oikeus olla toimittamatta tavaroita, jos ostaja eiole maksanut muihin kauppasopimuksiin liittyviäerääntyneitä myyjän ostajalle lähettämiä laskujakokonaisuudessaan tai jos ostajan luottoraja on ylittynyt taiuhkaa ylittyä. Myyjän oikeus olla toimittamatta tavaroita  jatkuu niin kauan kunnes edellä mainitut asiat ovat korjaantuneet. Ostajalla ei ole oikeutta esittää tästä viivästyksestä johtuvia korvausvaatimuksia.

2.4. Ostajan viivästys

Ostaja on velvollinen vastaanottamaan toimituksen sopimuksen mukaisena ajankohtana. Mikäli toimitusta joudutaan siirtämään ostajasta johtuvasta syystä, ostaja on velvollinen suorittamaan kauppahinnan alkuperäisen aikataulun mukaisesti. Tällöin myyjä huolehtii tavaran varastoinnista ostajan lukuun ja hänellä on oikeus korvaukseen tästä aiheutuvista kustannuksista. Mikäli osapuolet ovat sopineet tavaroiden noutamisesta, on ostajalla velvollisuus noutaa tilaamansa tavarat. Myyjällä on oikeus purkaa kauppa, mikäli ostaja ei 14 päivän kuluessa myyjän antamasta kehotuksesta ole noutanut tavaroita.

2.5 Vastaanotto- ja käyttötarkastus

Ostajan tai tämän edustajan on tavaraa vastaanottaessaan todettava, että toimitus on lähetysluettelon mukainen ja tarkastettava, että se on ulkopuolisesti vahingoittumaton. Vastaanottotarkastus on tehtävä 14 pv:n kuluessa tavaran saapumisesta ja samassa ajassa ilmoitettava mahdollinen virhe. Kuljetusvahingosta tai kollien puuttumisesta, joka havaitaan tavaraa vastaanotettaessa, on ilmoitettava välittömästi rahdinkuljettajalle. Puutteesta on tehtävä merkintä rahtikirjaan ja asianmukainen reklamaatio myyjälle sekä rahdinkuljettajalle.

2.6. Tuotteiden palautukset

Tuotteiden palautuksesta on aina sovittava etukäteen myyjän edustajan kanssa ja palautuksen on tapahduttava välittömästi sopimuksen jälkeen. Mikäli tuote on tilattu nimenomaan asiakkaalle tai sitä on leikattu tai muuten käsitelty, ei erillistä palautusoikeutta myönnetä.
Myyjä ei suorita hyvityksiä ilman sopimusta palautetuista tavaroista. Tavarapalautuksen hyväksymisen ehtona on, että tavara pakkauksineen on palautettaessa täysin virheetön.

2.7. Ostajan valmistelutyöt ennen laiteasennusta

Ostaja on velvollinen myötävaikuttamaan asennuksen onnistumiseen ja valmistelemaan asennuspaikan myyjän ohjeiden mukaan. Asiakas vastaa tarvittavista sähkö- ja tietoliikenneverkkoliitoksista sekä tietotekniikan ja tulostusympäristön vaatimusten mukaisuudesta. Mikäli asennus viivästyy tai vaikeutuu ostajan laiminlyötyä valmisteluvastuunsa, myyjällä on oikeus vaatia vahingonkorvausta.

3. SOPIMUKSEN PURKAMINEN

3.1. Ostajan oikeus purkuun

Mikäli myyjän toimitus poikkeaa olennaisesti sovitusta eikäpuutetta ostajan kirjallisen huomautuksen johdosta kohtuullisessa ajassa korjata tai uutta sopimuksen mukaista tavaraa toimiteta tai jos myyjästä riippuvasta syystä toimitus viivästyy olennaisesti siten, että siitä aiheutuu ostajalle kohtuutonta haittaa, ostajalla on oikeus purkaa sopimus. Jos kaupan kohteena oleva tavara on valmistettu tai hankittu erityisesti ostajaa varten hänen ohjeidensa ja toivomustensa mukaisesti, eikä myyjä voi ilman huomattavaa tappiota käyttää tavaraa hyväkseen muulla tavoin, ostaja saa purkaa kaupan myyjän viivästyksen vuoksi vain, jos kaupan tarkoitus jää hänen osaltaan viivästyksen vuoksi olennaisesti saavuttamatta ja myyjä on tämän ymmärtänyt tai hänen on täytynyt tämä ymmärtää.

3.2. Myyjän oikeus purkuun

Mikäli kauppahinnan maksu tai osa siitä olennaisesti viivästyy eräpäivästään, myyjällä on oikeus valintansa mukaan purkaa kauppa kokonaisuudessaan tai se osa kauppaa, jota koskevaa tavaraa ostaja ei ole vielä vastaanottanut. Myyjällä on purkuoikeus myös silloin, kun ostajan ilmoituksen perusteella tai muuten on ilmeistä, että ostajan suoritus tulee viivästymään. Myyjä voi lisäksi purkaa kaupan, jos ostaja ei myötävaikuta kauppaan sovitulla tai muutoin kohtuuden edellyttämällä tavalla. Myyjällä on lisäksi oikeus purkaa kaikki ostajan kanssa tehdyt kauppasopimukset, jos ostaja haetaan yrityssaneeraukseen tai konkurssiin tai jos ostaja on muutoin todistettavasti maksukyvytön.

3.3. Ylivoimainen este (Force majeur)

Myyjä ei ole velvollinen täyttämään sopimusta, jos luonnoneste, tulipalo, konevaurio tai siihen verrattava häiriö, lakko,työsulku, sota,liikekannallepano, vienti- tai tuontikielto, kuljetusvälineiden puute, valmistuksen lopettaminen, liikennehäiriö tai muu sellainen este, jota myyjä ei voi voittaa, estää tavaran tai sen osan toimittamisen. Myös silloin, kun sopimuksen täyttäminen edellyttäisi uhrauksia, jotka ovat kohtuuttomia verrattuna ostajalle siitä koituvaan etuun, myyjä ei ole velvollinen täyttämään sopimusta. Myyjä ei ole näissä tapauksissa velvollinen korvaamaan ostajalle sopimuksen täyttämättä jättämisestä aiheutunutta välillistä tai välitöntä vahinkoa ja myyjällä on näissä tapauksissa myös oikeus purkaa sopimus.

4. OMISTUSOIKEUDEN SIIRTYMINEN

Omistusoikeus tavaraan siirtyy ostajalle silloin, kun koko kauppahinta on maksettu, ellei erikseen ole toisin sovittu.

5. SOVELLETTAVA LAKI JA ERIMIELISYYKSIEN RATKAISEMINEN

Myyjän ja ostajan välisiin sopimuksiin sovelletaan Suomen lakia. Ellei toisin ole sovittu, myyjän ja ostajan väliset erimielisyydet ratkaistaan myyjän kotipaikan alioikeudessa.

 

SIGNCOM OY

 

Pyrimme aina varmistamaan tiedot, jotka koskevat ​​tuoteiden, kuvien ja varastossa olevien tuotteiden tilannetta. Emme kuitenkaan vastaa puutteellisista tai virheellisistä tiedoista.